Asystent osoby niepełnosprawnej wspiera swoich podopiecznych w uzyskaniu jak największej samodzielności i niezależności. Doradza w zakresie sposobu realizacji usług medycznych, rehabilitacyjnych, w wyborze przekwalifikowania zawodowego. Zadaniem asystenta osoby niepełnosprawnej jest również diagnozowanie warunków życia podopiecznego, pobudzenie jego aktywności oraz jego rodziny w celu zaspokojenia potrzeb biologicznych, psychicznych i społecznych, doradzanie w zakresie realizacji kontaktów społecznych, usług kulturalnych, rekreacji i integracji ze środowiskiem. Asystent osoby niepełnosprawnej bierze udział w tworzeniu programów rehabilitacji i pomocy osobie niepełnosprawnej. Planuje, kontroluje i ocenia indywidualny program pomocy osobie niepełnosprawnej, włącza osobę niepełnosprawną w programy instytucji i placówek świadczących usługi rehabilitacyjne.
Do zadań asystenta osoby niepełnosprawnej należy:
- udzielanie pomocy osobie niepełnosprawnej w korzystaniu z różnych form kompleksowej rehabilitacji;
- świadczenie opieki osobie niepełnosprawnej w zakresie czynności higienicznych i pielęgnacyjnych oraz pomagania w prowadzeniu gospodarstwa domowego;
- wspieranie osoby niepełnosprawnej w dążeniu do samodzielności życiowej;
- motywowanie osoby niepełnosprawnej do aktywności społecznej i zawodowej.
Cykl kształcenia:
Kształcenie w zawodzie asystenta osoby niepełnosprawnej realizowane jest w systemie rocznym dziennym lub zaocznym. Podbudowę programową stanowi ukończenie szkoły ponadgimnazjalnej. W czasie kształcenia, słuchacze zdobywają wiedzę teoretyczną i umiejętności w ramach przedmiotów:
- Wybrane zagadnienia z psychologii i socjologii
- Elementy anatomii i patologii człowieka
- Język migowy
- Metodyka pracy asystenta osoby niepełnosprawnej
- Organizacja wsparcia osoby niepełnosprawnej
- Język obcy w pomocy społecznej
- Opieka i pielęgnacja człowieka
- Terapia zajęciowa i aktywizacja
- Praktyki zawodowe
Możliwość zatrudnienia: domy i ośrodki pomocy społecznej i instytucji opiekuńczych, prowadzenie własnej działalności.